L’apagada general de llum paralitza el paÃs: El govern municipal activa tots els recursos per garantir la seguretat al poble
Recuperat el servei elèctric
Ahir dilluns, a les 12.30 hores, Espanya va patir una apagada elèctrica de dimensions històriques, que va afectar tot el territori peninsular sense que, hores després, se’n conegui encara l’origen exacte. Segons va informar Red Eléctrica de España, el tall es va produir arran d’un desequilibri amb el sistema d’interconnexió elèctrica amb França, que va provocar una "oscil·lació de potència" sense precedents. A les 12.33 hores es van perdre 15 GW en només cinc segons, un 60% del consum elèctric total del moment.
Les autoritats centrals han descartat inicialment la hipòtesi d’un ciberatac i apunten a una fallada sistèmica de causa múltiple. Eduardo Prieto, director de Serveis a l’Operació de Red Eléctrica, ha assegurat que s’està analitzant la informació registrada a la "caixa negra" del sistema per determinar les causes concretes del col·lapse. A primera hora de la nit, s’havien recuperat el 35% de les necessitats energètiques, tot i que es preveia arribar al 80% durant la matinada.
ACCIONS DEL GOVERN MUNICIPAL DURANT L’EMERGÈNCIA
Davant una situació tan inèdita com inesperada, el govern municipal va activar amb celeritat un dispositiu de resposta orientat a protegir les persones més vulnerables, garantir la comunicació d’emergència i assegurar la continuïtat dels serveis essencials.
L’alcalde Jordi Catalan, tot i trobar-se fora del municipi, va contactar immediatament amb el seu equip al rebre la primera alerta PROCICAT per delegar la coordinació de la crisi. L’ajuntament es va convertir en el centre neuràlgic de la gestió de l’emergència. Es va constituir un gabinet de crisi per prendre decisions àgils i coordinades, i es va mantenir el consistori obert durant tota la jornada per atendre consultes i oferir suport logístic.
Els esforços van posar el focus en tres grans àmbits: atenció sanitària i social, comunicació i seguretat:
- Es va visitar personalment el CAP, l’Escola Pau Casals, Els Gotims i la Residència de gent gran per identificar necessitats immediates i reforçar el suport als centres amb presència de persones en situació de dependència.
- Es va cedir un generador al CAP per garantir la conservació de vacunes i medicaments sensibles.
- Es va instal·lar un generador a l’Ajuntament a disposició de la ciutadania, que va permetre conservar medicaments de la farmàcia i particulars, carregar dispositius essencials i mantenir les línies de comunicació amb els serveis d’emergència.
- Es va fer una reunió específica amb Serveis Socials per identificar persones vulnerables que poguessin requerir ajuda específica.
- Es va mobilitzar la Brigada Municipal per donar suport logístic, els Guàrdies Municipals per garantir l’ordre públic i Protecció Civil per actuar en cas de necessitats urgents.
- Es va fer control manual del trànsit davant la inoperativitat dels semàfors.
- Es va activar la megafonia mòbil per informar la ciutadania al carrer, i es va convocar una reunió informativa oberta a tothom a les 17 h davant l’Ajuntament.
A les 22.00 h, quan el subministrament elèctric ja s’havia restablert al municipi des de les 21.00 h, es va donar per tancat el dispositiu d’emergència.
Aquest esforç col·lectiu reflecteix el compromís del govern municipal amb la protecció de la ciutadania, el suport comunitari i la capacitat de resposta en situacions crítiques.
GUIA CIUTADANA PER ACTUAR DAVANT UNA APAGADA
Davant la possibilitat de futurs talls d’electricitat, Protecció Civil recorda la importància d’estar preparats amb un kit bàsic de supervivència i seguir unes pautes senzilles però essencials
Què cal tenir preparat:
- Aigua embotellada (mínim 2 litres per persona i dia, per 72 hores)
- Aliments que no necessitin refrigeració ni cocció
- Llanterna i espelmes
- Medicaments habituals i farmaciola
- Piles, bateries externes, carregadors portàtils
- Ràdio sense endoll
- Còpies dels documents personals
- Diners en metàl·lic i targetes
- Jocs o activitats per mantenir la calma
Què cal evitar:
- Fer desplaçaments innecessaris
- Utilitzar el telèfon mòbil per qüestions no essencials
- Deixar els aparells elèctrics connectats (per evitar danys en cas de pujades de tensió)
- Caure en la compra compulsiva: si ja és tard per comprar, cal gestionar amb seny els recursos disponibles.
Recordem que segons la Unió Europea, aquest kit hauria de permetre l’autonomia del nucli familiar durant almenys 72 hores, temps estimat per al restabliment de serveis essencials
AGRAÏMENTS A TOTA LA COMUNITAT
Des de l’Ajuntament volem expressar un agraïment sincer a tota la ciutadania pel comportament exemplar mostrat durant l’emergència. Volem reconèixer també la implicació i la professionalitat del personal municipal, la Brigada, els Guàrdies Municipals i Protecció Civil, que es van bolcar des del primer moment en garantir la seguretat i el benestar de tothom.
Un reconeixement especial mereixen també els veïns i veïnes que, de manera solidària, van oferir ajuda als seus conciutadans, especialment a les persones grans o amb mobilitat reduïda. Aquesta resposta col·lectiva és una mostra del valor de la nostra comunitat: units davant l’adversitat, forts com a poble.